Electronic Arts minggu ini berkata ia mengurangkan kira-kira 5 peratus daripada tenaga kerjanya berikutan tekanan berterusan yang dihadapi oleh industri permainan video dan teknologi.
Syarikat California di sebalik permainan hits seperti bola sepak FC24 juga menghentikan beberapa tajuk permainan dan pembangunan yang lain yang difikirkannya tidak akan berjaya, kata ketua eksekutif Andrew Wilson.
“Kami memperkemas operasi syarikat kami untuk menyampaikan pengalaman yang lebih mendalam dan lebih berkaitan untuk peminat di mana-mana yang membina komuniti, membentuk budaya dan mengembangkan fandom,” kata Wilson.
“Dalam masa perubahan ini, kami menjangkakan keputusan ini memberi kesan kepada kira-kira 5 peratus daripada tenaga kerja kami,” ujarnya.
Laporan tahunan syarikat tahun lepas menunjukkan ia mempunyai 13,400 pekerja, bermakna kira-kira 670 jawatan sedang disingkirkan.
Pengumuman itu dibuat sehari selepas Sony berkata ia mengurangkan 8 peratus daripada tenaga kerja globalnya, kerana pembuat permainan video mendapati mereka tidak kebal daripada gelombang pemberhentian yang dilihat baru-baru ini dalam industri teknologi.
Menyebutnya sebagai “berita yang sedih,” ketua PlayStation Jim Ryan berkata bahawa pengurangan Sony akan menjejaskan 900 orang di seluruh dunia, termasuk studio permainan video.
Kenyataan berasingan mengatakan bahawa studio AS Insomniac Games dan Naughty Dog, sebahagian daripada senarai permainan PlayStation, telah terjejas oleh pemotongan pekerjaan.
Microsoft pada Januari berkata ia telah memberhentikan 1,900 orang, atau 8 peratus kakitangan, daripada bahagian permainannya, berikutan pemerolehan Activision Blizzard.
Tahun lepas industri teknologi yang lebih luas kehilangan 260,000 pekerjaan menurut laman layoffs.fyi, sebuah laman web yang berpangkalan di California yang menjejaki sektor tersebut.